Læs om Albert 10 år

Da Albert fik lysten til at læse

Albert på 10 år har altid kæmpet for at få bogstaverne i bøgerne til at makke ret. Faktisk var det en evig kamp for ham overhovedet at åbne en bog. Men så kom han i gang med synstræning.Albert1

I dag er Albert en glad 10-årig dreng med en stor lyst til at læse og lære nye ting, men sådan har det ikke altid været. For Albert havde før hen store problemer med at læse og at koncentrere sig om at lære nyt i skolen. Det var en hård kamp for bare at skulle stave sig igennem en sætning, og han fik røde øjne af at anstrenge sig for at få bogstaverne til at give mening.

Alberts mor Astrid Heise-Fjeldgren var ked af at se sin søn miste lyste til at læse og lære nye ting:

”Det var fortvivlende at se Albert virkede opgivende, når han skulle øve sig på læsningen. Han havde svært ved at sidde stille og koncentrere sig, og han havde derfor så lidt selvtillid, at han blev ved med at sabotere sin egen læsning,” fortæller Astrid

Hun havde gennem en kusine hørt om synstræning og kom så i kontakt med Pia Schackinger Christensen fra FoviJa Synstræningsklinik, som netop er specialiseret i at træne børn med syns- og læseproblemer.

Pia startede med en grundig undersøgelse af Alberts syns- og læsefærdigheder. Hun fandt frem til, at Albert havde problemer med at styre sine øjne og med at få teksten til at stå skarpt. Han blev derfor hurtigt træt og anstrengt i sine øjne, fik problemer med at finde det rigtige sted i teksten, og ord/bogstaver blev sprunget over.

Efter undersøgelsen fik Pia sat et træningsprogram op for Albert, som gik ud på, at han skulle træne en række øvelser, der lærte ham at få kontrol over sine øjenbevægelser og sin krop.

I sit arbejde som synstræner oplever Pia mange børn som helt har mistet lysten til at gå i skole som følge af problemer med indlæring:

”Op til hvert femte barn i de danske skoler har problemer med at få øjnene til at samarbejde. Det betyder, at de kan have problemer med at læse, lære nye ting og med deres motoriske færdigheder,” forklarer Pia.

Albert2På klinikken på Vesterbrogade i København har Pia gennem det sidste år fået Albert til at få sine øjne til at arbejde sammen. Træningen er en variation af både læse- og motorik-øvelser, hvor forskellige balance- og koordinationsøvelser også indgår. Fx har han gået på balancebom, samt ligget på ryggen og fulgt en svingende bold med øjnene.

Ca. en gang om måneden er Albert kommet på klinikken og fået testet fremgangen og fået nye øvelser med hjem. For en vigtig del af programmet er, at Albert er flittig til at træne hjemme hver dag.

 

”Synstræningen har været et spændende forløb, hvor Albert har været igennem en hel masse øvelser. Albert har været motiveret – måske fordi det ikke kun har handlet om at læse, men om at prøve en masse forskellige andre ting – balance, motorik, koncentration og øjentræning. Hans øjne virker meget stærkere nu, han virker roligere, har mere selvtillid og gåpåmod. Han læser nu spontant og uopfordret, og hele fire kapitler på en gang er ny rekord. Forleden kom han endda hjem og havde hørt om en læseklub, han gerne ville være med i,” fortæller Alberts mor Astrid.

Pia har gennem de senere år trænet mange børn til at blive bedre til at læse og dermed fået skolelysten tilbage. Og hun har også gode erfaringer med voksne med synsproblemer som hurtigt bliver trætte og får hovedpine ved læsning og brug af computer. Og her er briller eller kontaktlinser ikke altid den rette løsning.

Yderligere information fås hos Pia Schackinger Christensen, FoviJa Synstræningsklinik, på 22 12 05 70, mail@fovija.dk eller via www.fovija.dk

Typiske tegn på synsproblemer:

  • Læser langsomt
  • Følger teksten med finger
  • Springer i teksten, mister læsestedet
  • Hovedbevægelser ved læsning
  • Bytter rundt på bogstaver, fx b og d
  • Kan ikke huske det læste
  • Teksten står uroligt
  • Bliver nemt distraheret
  • Kan kun læse i kort tid
  • Hovedpine
  • Køresyge
  • Svært ved boldspil

 

Albert er blevet lynhurtig til øvelsen med at slukke tændte lamper på en plade

Albert lære at styre sine øjenbevægelser ved at følge pilene