Mindre børns udvikling

Mindre børns udvikling

Børns udvikling sker gennem bevægelse og erfaring. De udvikler deres motorik og sanser, som giver dem et godt grundlag for videre indlæring af nye færdigheder.barn6

Allerede fra fødsel er barnet klar til at lære og udvikle sig. Og når vi hjælper det på vej, vil barnet få et godt kendskab til kroppens bevægelser. Det medfører god trivsel, både fysisk, psykisk og socialt.

Når barnet bliver født, er synet ikke særlig udviklet, men starter som en refleks, der reagerer på lys. Synet følger den motoriske udvikling, fx når barnet bevæger sig, udvikles øjenbevægelser og fokusering. Efterhånden bliver øje-håndkoordinationen bedre, og barnet kan bedømme afstande, så samarbejdet mellem de to øjne bliver bedre. Barnet lærer at tolke og forstå det de ser, samt at huske det.

Synet er først fuldt udviklet ved 6-7 års alderen.

En god udvikling sker gennem et godt samarbejde mellem de 4 sanser:

labyrintsans, følesans, muskel-/ledsans og synet.

 

Tegn på motoriske udviklingsproblemer:

Barnet har fx svært ved at:

  • Gynge, snurre rundt og klatre
  • Cykle uden støttehjul
  • Forstå en fælles besked
  • Gribe en stor bold
  • Kende forskel på højre og venstre
  • Undgå at vælte ting ved bordet

 

barn12Labyrintsansen, som også kaldes vestibulærsansen, er et lille sanseapparat placeret i hver side af det indre øre som registrerer hovedets bevægelser. Er den understimuleret, bliver barnet nemt svimmel eller utilpas, når det fx gynger, vipper, er i karrusel eller passager i en bil.

Labyrintsansen stimuleres ved gyngende, vuggende, svingende, drejende, hoppende og dansende bevægelser. Den hænger sammen med øjenbevægelserne, og er derfor vigtig at få stimuleret for fx at blive god til at følge linjerne i en bog.

Følesansen registrerer berøring af huden og har stor betydning for motorik og kropsfornemmelse. Er den understimuleret, vil selv en lille berøring føles ubehagelig. Barnet kan nemt føle sig truet, når andre børn kommer for tæt på, hvilket kan resultere i, at barnet slår eller bider. De har ofte megen uro i kroppen og kan have svært ved at finde ro og sidde stille. Derfor er massage vigtig og en tur i svømmehallen kan være en god stimulation af følesansen.

Muskel-ledsansen registrerer, hvor meget muskler og led spændes eller afslappes, og hvilken stilling kroppen er i. Så den har derfor stor betydning for præcise bevægelser. Og fungerer den ikke optimalt, vil det betyde, at barnet bliver klodset.

Muskel-ledsansen stimuleres ved bevægelse, så lad barnet selv arbejde og udforske mest muligt. Det er i kampen ved selv at kæmpe sig op i sofaen, at erfaringerne dannes.

barn5

Det er således gennem bevægelser og erfaring, at motorik og sanserne udvikles. Derfor er en tur i skoven, på legepladsen eller i svømmehallen en god træning. At udfordre barnet til at gynge, klatre, rulle, hoppe, lege med bolde mm, giver barnet nogle gode kropserfaringer og derved skabe et godt grundlag for trivsel, indlæring og koncentrationsevne.

Når barnet skal starte i skole, er det vigtigt, at barnet er motorisk og visuelt klar til at modtage indlæring og kan koncentrere sig i længere tid. Jo mere barnet har styr på sin krop, jo mere overskud er dertil at lære alt det nye og opfatte, hvad læreren siger.