Sportsfolk

Sportsudøvere

sport1

Du kender sikkert situationen: Golfspilleren som slår lidt for meget til højre for hullet. Badmintonspilleren som misser serven på den afgørende bold. Eller håndboldspilleren som kikser en aflevering i de afgørende slutminutter.

Eksemplerne er mange og sportsfolk i andre idrætsgrene vil nikke genkendende til lignede situationer. Det er de sidste marginaler, som måske forhindrer én i at træde de sidste skridt op på sejrskamlen.

 

sport2Sportsgrene som fodbold, ishockey, golf, skydning, volleyball, tennis mv. stiller alle meget store krav til synet. Sportsfolk skal kunne bedømme afstande til med- og modspilleres placering, sigte for at ramme målet samt kontrollere balancen.

Alt det kræver et toptrimmet syn, hvor øjnene arbejder perfekt sammen. Er dette ikke tilfældet, påvirker det blandt andet reaktions-hastigheden, evnen til at fokusere, synsfeltets bredde samt koordinationen mellem øjne og hænder/fødder. Alt sammen handicaps for sportsfolk, som skal præstere det optimale.

 

Symptomer

En eller flere af nedenstående symptomer kan være tegn på, at du som sportsudøver har synsproblemer:

  • Laver mange unødige fejl i pressede situationer. Svingende prætationer.
  • Manglende præcision i skud/slag.
  • Svært ved at overskue bold, med- og modspillere samtidigt.
  • Problemer med at bedømme afstande.
  • Svært ved at holde koncentrationen over længere tid.
  • Svært ved at vurdere om en bold er inde eller ude.

 

Hvad kan gøres

De ovenstående symptomer kan i de fleste tilfælde afhjælpes med synstræning/sportvision. Mens de fleste sportsfolk, elite som amatør bruger masser af ressourcer på at træne andre dele af kroppen, er det de færreste, der tænker på, at øjnene også har gavn af træning. Men synstrænig/sportsvision er ikke kun et fitnessprogram for øjnene. Det handler i høj grad også om at indlære manglende motoriske færdigheder, dvs. træne samspillet mellem kroppen og hjernen.

sport3

Sportsvision vil bestå af forskellige øvelser der tilpasses hver enkelt udøver, som løbende evalueres og justeres.

Træningen vil være på et højt niveau og hele tiden så udfordrende at der opnås en forbedring. Nogle af øvelserne vil blive puttet ind i den fysiske sportstræning, andre vil foregå hjemme.

De positive resultater opnås gennem en daglig indsats på ca. 5-10 min. i ca. 1-4 mdr.